The Gold Price Conspiracy Uncle Sam Doesn’t Want You to Know About

'
'

Menurut pendedahan kabel diplomatik wikileaks pada tahun 2009 dari kedutaan Amerika Syarikat, China percaya bahawa Amerika Syarikat dan Eropah, menindas harga logam emas untuk tidak menggalakkan penggunaannya sebagai mata wang rizab dunia. Dan ada satu kes yang agak menarik untuk dibuat kajian mengenai konspirasi harga logam emas - Peter Krauth / Money Morning 5 Oktober 2011.




Konspirasi Harga Logam Emas

Diantara beberapa ringkasan komentar dari sumber media berita dalam bahasa Cina pada 28 April, 2009. "Amerika Syarikat dan Eropah sentiasa menindas  harga logam emas, mereka bercadang untuk melemahkan fungsi emas sebagai mata wang rizab antarabangsa. Mereka tidak mahu melihat negara-negara lain beralih kepada rizab emas dan bukan US Dolar atau Euro. Oleh itu, dengan menekan harga logam emas adalah sangat memberi manfaat kepada Amerika Syarikat dalam mengekalkan peranan US Dolar sebagai mata wang rizab antarabangsa sebelum satu sistem matawang baru diwujudkan untuk menggantikan sistem matawang yang sedia ada. " Menurut pendedahan kabel diplomatik itu lagi, China percaya bahawa dengan membina rizab emas, ia tidak akan hanya melindungi dirinya daripada penurunan nilai US Dolar, tetapi menggalakkan bank-bank pusat di seluruh dunia untuk mengembangkan pembelian emas mereka dengan segera. "Dengan meningkatkan rizab emas China maka secara tidak langsung ia akan bertindak sebagai model dan memimpin negara-negara lain untuk membentuk rizab emas antarabangsa yang lebih banyak" kata kabel. "Rizab emas yang besar juga memberi manfaat dalam menggalakkan pengantarabangsaan RMB."

Walaupun pada hakikatnya bahawa emas dalam dekad diantara tahun 1999 hingga 2009 melonjak dari US Dolar 250 satu auns kepada US Dolar 1200 setiap auns (Hampir 400% keuntungan). Gordon Brown ( Menteri Kewangan United Kingdom dan kemudiannya menjadi Perdana Menteri ) , memutuskan untuk menjual hampir separuh rizab emas negara itu. Jualan besar - besaran ini telah mendorong harga emas  untuk turun sedikit dari USD 282.40 auns kepada USD 252.80 per auns. Apabila harga logam emas kembali diselaraskan mereka akan membelinya semula dan menghasilkan purata harga USD 275 untuk satu auns, meningkatkan jumlahnya menjadi USD 3.5 bilion. Dengan menggunakan formula dan kitaran  ini, hari ini .. Lebih dari 395 tan logam emas bernilai lebih daripada USD 19 bilion telah  menjadi rizab kewangan United Kingdom.

**Rujukan http://www.austinreport.com/