Pertimbangkanlah Apa Yang Telah Berlaku Di Pasaran






Oleh : Sharon Epperson - CNBC Personal Finance Correspondent


Diterbitkan : Aug 10 2011 13:50
Last updated : Aug 10 2011 22:34



Ketakutan mengenai kegawatan pasaran kewangan global dan ekonomi dunia yang rapuh telah memacu harga emas ke tahap rekod terbaru sejak akhir - akhir ini. Kumpulan CME telah menaikkan margin emas sebanyak 22 peratus selepas waktu dagangan biasa ditutup pada hari ini di Amerika Syarikat. Harga emas terus mendaki tinggi dalam dagangan petang, bergerak melebihi USD 1810 per auns.

Logam Emas telah melebihi USD 1800 buat pertama kalinya dalam sejarah pada pagi Rabu (10 0gos 2011), dan ditutup pada paras tertinggi dalam kesemua rekod nominalnya. Harga logam mulia ini  telah meningkat sebanyak 20 peratus sejak awal bulan Julai dan hampir mencecah  25 peratus untuk menyamai harga rekod inflasi yang dilaraskan USD 2395, nilai yang dicapai pada Januari 1980.




Jumlah dagangan dalam niaga hadapan dan opsyen emas adalah pada paras tertinggi pada masa di CME Group Tuesday. Peniaga-peniaga dan para penganalisis berkata pemangkin utama di sebalik kenaikan itu adalah ketakutan.

" Orang ramai berebut-rebut untuk membeli dan tergesa-gesa untuk menjual berdasarkan tajuk berita dan membuat keputusan harga dan bukannya keputusan pelaburan " kata RBC Pasaran Modal berharga logam strategis George Gero. " Ia adalah faktor ketakutan ".

" Ini adalah tempoh yang paling tidak menentu dagangan yang pernah saya lihat dalam keseluruhan kerjaya saya " kata peniaga komoditi dan mata wang John Netto M3 Capital. Peningkatan turun naik yang tersirat dan akan ada lebih julat dagangan pada masa akan datang untuk logam emas. Ini bukan sahaja portends ketakutan yang berkaitan dengan kestabilan sistem kewangan Amerika Syarikat, tetapi mata wang global secara umumnya