Don't worry about silver until it hits at least $100, says Jim Rogers





Penganalisis komoditi Jim Rogers mengakui beliau bimbang bahawa perak akan pergi ke arah "parabola" (Sejarah perak pada tahun 1980) dan berlaku  kemalangan di akhir tahun ini (2011). Pelabur yang berusia 69 tahun itu tetap yakin bahawa emas akan terus naik, tetapi mengatakan bahawa jika perak terus meningkat pada tahap seperti  baru-baru ini, bermakna  "ia punyai gelembung" untuk terus melonjak berdasarkan graf nisbah sebenar antara emas dan perak.

Rogers dikenali kerana sering menarik perhatian wartawan, terkenal selepas keluarganya berpindah  ke Singapura kerana bagi beliau, Asia adalah "bagaimana Eropah akan digunakan". Ramai  pelabur  tertarik pada pandangannya berkenaan komoditi perak kerana beliau telah menganalisis dengan baik dan tepat berkenaan prospek komoditi tersebut di masa lalu.

Rogers adalah CEO - Pengasas Quantum Fund bersama dengan George Soros di era 70an. Ketika ditemu-bual bersama stesen radio AS, Rogers mengakui bahawa "orang ramai mulai melihat emas" tetapi tetap yakin bahawa emas telah banyak meningkat. "Akhirnya semua orang akan memiliki emas, dan kemudian kita harus menjual emas untuk di gunakan dalam kehidupan seharian..."Tapi itu jauh dari sekarang untuk berlaku.."

Beliau juga membantah bahwa pembelian baru-baru ini oleh pelabur institusi, seperti University of Texas, menandakan emas berada pada bahagian rekod teratas pasaran. "Emas sudah naik selama sepuluh tahun berturut-turut dan beliau tidak menyebutnya titik kritis."

Bagaimanapun, beliau telah sedikit memberi perhatian kepada perak. Beliau telah mencatatkan bahawa perak telah "meroket" baru-baru ini dan memberi amaran bahawa jika perak mencapai USD 100 atau lebih tahun ini, beliau "mungkin akan mula berfikir untuk menjual".

Di satu sisi lainnya katanya, "mungkin dolar AS akan menjadi confetti pada tahun 2011, dan jika itu yang berlaku dan perak pergi hingga ke USD150, maka jelas sekali saya tidak akan menjual perak saya bahkan akan menambahkan lagi stock simpanan perak saya. " Tetapi jika perak "pergi ke parabola" pada tahun ini tanpa keruntuhan mata wang  USD yang menyertainya, "Saya akan tersangatlah bimbang."




** Rujukan http://www.moneyweek.com/news-and-charts/people-in-the-news/guru-watch/jim-rogers-on-silver-11708