Bakteria 'MENGHASILKAN' Emas



 


OTTAWA – Saintis baru-baru ini mendedahkan bagaimana bakteria boleh menukar larutan-air emas menjadi bongkah emas padat mikroskopik. Saintis mendapati proses yang dilakukan bakteria Delftia Acidovorans, yang biasa ditemui di permukaan bongkahan emas kecil.

Dilansir Abc , Isnin (4/2/2013), kehadiran bakteria ini mengarahkan para penyelidik untuk berspekulasi, apakah dapat mencipta zarah dari emas yang larut atau ion emas yang dilarutkan dalam air. Saintis mendapati bahawa bakteria Delftia acidovorans yang melakukan proses pelarutan emas tersebut adalah mengandungi racun. Kajian ini diangkat oleh para saintis dari Kanada, yang menunjukkan bahawa terdapat molekul yang dikeluarkan oleh mikrob. Molekul tersebut bertindak sebagai pelindung organisma dan mengubah ion beracun menjadi zarah.

“Penemuan ini adalah demonstrasi pertama bahawa metabolit yang dikeluarkan dapat melindungi terhadap emas beracun dan menyebabkan biomineralisation emas,” kata penyelidik dalam jurnal Nature Chemical Biology. Penyelidik menjelaskan biomineralisation ialah proses, di mana organisma hidup mampu menghasilkan mineral. Molekul, Delftia acidovorans mampu melakukan biomineralisation dalam hitungan detik di keadaan pH neutral pada suhu bilik tertentu.
Kajian yang diungkap Nathan Magarvey dari McMaster University Ontario menjelaskan, kajian ini tidak direka untuk menunjukkan sama ada bakteria boleh digunakan untuk menumbuhkan emas dari air di makmal. “Namun, proses bakteria ini nampaknya boleh digunakan untuk menumbuhkan emas dari air makmal tersebut,” kata Magarvey. Kajian sebelumnya menunjukkan bahawa bakteria lain yang ditemui pada emas, seperti Ischiadicus metallidurans mempunyai kaitan dengan toksisiti (racun). Ketoksikan ini berkaitan bagaimana bakteria menyimpan ion di dalam sel tubuhnya.

Bakteria memerlukan beberapa logam seperti besi untuk dapat tumbuh. Beberapa bakteria justeru akan mati dengan unsur perak. Larutan emas tidak dapat dilihat dalam segelas air. Larutan emas umumnya dijumpai di laut, air tanah dan sumber-sumber air semula jadi. Emas padat boleh terbentuk melalui proses geologi di bawah tanah. Magarvey mendedahkan, kajian ini menjelaskan implikasi bakteria Delftia acidovorans berkaitan bongkah emas yang ditemui di sungai.